بیماری های دندان و لثه

بیماری های دندان و لثه: عملکرد اولیه دندان ها خردکردن غذا و آماده سازی آن ها برای هضم است. در طول عمر هریک از ما دو دسته دندان رشد می کنند. دسته دوم به تدریج طی دوران کودکی جایگزین دسته اول می شوند.

1402/11/23

بیماری های دندان و لثه

عملکرد اولیه دندان ها خرد کردن غذا و آماده سازی آن ها برای هضم است. در طول عمر هریک از ما دو دسته دندان رشد می کنند. دسته دوم به تدریج طی دوران کودکی جایگزین دسته اول می شوند. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

لثه ها دندان ها را به طور محکم در فک نگه داشته و ریشه آن ها را از فساد محافظت می کنند. دندان ها و لثه ها برای ایجاد پلاک که سبب فساد دندان ها می شود متعدد و آسیب پذیرند. دندانپزشک ها عموما برای درمان بیماری های لثه، جراحی لثه را پیشنهاد می دهند.

دندان ها از نظر شکل و اندازه متنوع هستند، اما یک ساختار معین دارند. هر دندان شامل یک پوسته سخت است که حفره ای از بافت نرم به نام پولیب را احاطه می کند. تاج شامل یک لایه سخت به نام مینا و لایه زیرین به نام عاج می باشند.

بیماری های دندان و لثه - دندان ها و لثه ها

بیماری های دندان و لثه - فرم پرسشنامه ایمپلنتبیماری های دندان و لثه - فرم پرسشنامه لمینت

عاج و پولیب ریشه های تیز و بلندی را تشکیل می دهند که به داخل استخوان فک کشیده شده و به وسیله لایه ای از بافت محکم و گوشتی که لثه نام دارد، پوشیده می شود.

فقط بهداشت دهان ضروری است چون بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، دندان ها ممکن است دچار فساد و لثه ها دچار بیماری شوند. درد یا ناراحتی در یک دندان یا تعداد بیشتری از دندان ها یا لثه ها معمولا علامت وجود مشکل زمینه ای در دندان ها یا لثه هاست.

درد و حساسیت در لمس عقب دهان ممکن است به خاطر بیرون آمدن دندان عقل باشد. اگر دندان عقل به طور نسبی بیرون آمده باشد و یا در جهت اشتباه رشد کند، ممکن است خصوصا لثه ها دردناک شود و در برخی موارد دندان درد در نتیجه اختلال در جای دیگری از بدن از قبیل سینوزیت، عفونت گوش و یا مشکل مفصل گیجگاهی فکی ایجاد شود.

بیماری های دندان و لثه - عاج و پولیب

اگر دندان در اثر ضربه به دهان صدمه دیده باشد، ممکن است پولیپ آلوده و عفونی باشد. آبسه دهان یک ساک چرکی است که داخل دندان یا مینای روی سطح خارجی دندان و عاج زیرین را تخریب نموده و باکتری ها اجازه تهاجم به بافت نرم مرکز یا پولیپ دندان را پیدا می کنند.

علائم اصلی ابسه درد شدید در لمس دندان مبتلا، رها شدن چرک به داخل دندان، تورم حساسی و قرمز لثه روی ریشه دندان و سست شدن دندان است. اگر آبسه درمان نشود ممکن است عفونت از دندان به سطح لثه کانال زده و یک تورم دردناک به نام پیله شکل بگیرد.

لثه ها لایه ای از بافت محافظ را شکل می دهند که قاعده هر دندان را احاطه کرده و بخشی از استخوان های فک را می پوشانند. لثه سالم به طور محکم اطراف تاج را می بندد و بافت های حساس زیرین را از تهاجم باکتری ها محافظت می کند.

بیماری های دندان و لثه - استخوان های فک

اگر لثه ها صدمه ببینند دندان ها حمایت خود را از دست می دهند و ممکن است بیفتند. بیشتر بیماری های لثه می تواننند به وسیله بهداشت خوب دهان پیشگیری شوند. التهاب لثه ها معمولا در اثر سطح پایین بهداشت دهان ایجاد می شود و این بیماری در زنان بیشتر شایع می باشد.

لثه های سالم صورتی یا قهوه ای و محکم هستند. لثه های ملتهب به رنگ قرمز ارغوانی درآمده، نرم و براق می شوند و به راحتی خونریزی می کنند به خصوص هنگام مسواک زدن دندان ها.

بیماری های دندان و لثه - لثه های سالم صورتی

التهاب لثه می تواند به علت داروهای خاصی از جمله فنی توئین، سرکوب کننده های ایمنی و داروهای ضد فشارخون بدتر می شود. این داروها می تواند باعث رشد بیش از حد لثه ها شود.

خانم های حامله به علت تغییرات هورمونی زیاد هورمون ها در بدن مستعد التهاب لثه می باشد. اگر التهاب لثه به طور ناگهانی رخ دهد، تحت عنوان حاد نکروزان زخمی لثه یا دهان آلوده نامیده می شود.
این بیماری اغلب ناشی از التهاب مزمن لثه می باشد و ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی است که به طور طبیعی در دهان زندگی می کنند و بی خطر هستند.

روش های درمان بیماری التهاب لثه که توسط دندانپزشک توصیه می شود شامل جرم گیری دندان برای خارج کردن پلاک و کانکولوس و استفاده از دهان شویه محتوی پراکسید هیدروژن که مانع تشکیل پلاک می شود، می باشد. همچنین در سایتdentalhealth اطلاعات مفیدی وجود دارد.

بیماری های دندان و لثه - ویدیوهای بیشتر
بیماری های دندان و لثه - گالری تصاویر

لعیا درستکار
۱۴۰۰/۰۳/۳۰۰۰
پاسخسلام خسته نباشید
دکتر سجودی
۱۴۰۰/۰۳/۳۱۰۰

سلام روز به خیر سرکار خانم لعیا درستکار

دندان هایی که قبلا عصب کشی انجام شده ممکنه دوباره نیازمند درمان باشند.علت مشکل شما باید با معاینه دقیق و تهیه عکس از ناحیه مشخص بشه و پس از تشخیص نهایی طرح درمان قابلیت اجرا خواهد داشت.

در صورت تمایل برای تعیین وقت ویزیت با مطب تماس بگیرید.

شماره تماس:88082941

احمدی
۱۳۹۹/۰۱/۲۸۰۰
پاسخسلام وقتتون بخیر
آقای دکتر شما کار افزایش طول تاج انجام می‌دهید و لطفا هزینشو میفرمایید؟
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۰۱/۳۱۰۰

سلام وقت بخیر جناب احمدی گرامی
بله انجام میدیم، لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید همکارانم توضیحات کامل رو خدمت شما اعلام می کنند.

شماره تماس :  88082941