دیابت و دندانپزشکی

دیابت و دندانپزشکی: بیماران دیابتیک نیاز به توجهات خاص قبل از درمان های پریودنتال دارند دو نوع اصلی دیابت عبارتند از نوع I Tape  قبلا به نام دیابت وابسته به انسولین نوع 2 قبلا به نام دیابت غیر وابسته به انسولین

1402/01/15

دیابت و دندانپزشکی

بیماران دیابتیک نیاز به توجهات خاص قبل از درمان های پریودنتال دارند. دونوع اصلی دیابت عبارتند از نوع Tape I قبلا به نام دیابت وابسته به انسولین خوانده می شد و نوع 2 قبلا به نام دیابت غیر وابسته به انسولین خوانده می شد Type II.

در طی قرن گذشته درمان دیابت در تلاش برای به حداقل رساندن مشکلات ناتوان کننده ناشی از این بیماری، تغییرات مهمی نموده است. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

بیماران، به شکل دقیق تر سطح گلوکز خون خود را از طریق رژیم غذایی، عوامل خوراکی و درمان با انسولین، تنظیم می نمایند. در صورتی که دندانپزشک، علائم داخل دهانی دیابت تشخیص داده نشده و یا با کنترل ضعیف را مشاهده نماید گرفتن یک تاریخچه کامل مورد نیاز می باشد.

دیابت و دندانپزشکی - علائم کلاسیک دیابت

علائم کلاسیک دیابت که شامل Polydipsia تشنگی مفرط، polyuria ادرار زیاد و polyphagia گرسنگی مفرط، اغلب همراه با کاهش وزن و هم زمان و بی دلیل می باشند. اگر بیمار هر یک از این علائم و یا نشانه ها را داشت و یا پزشک معالج در حد بالایی مضنون بود بررسی های بیشتری از طریق مطالعات لابراتواری و مشاوره پزشکی مورد نیاز خواهد بود.

درمان های پریودنتال در صورت وجود دیابت تشخیص داده نشده و یا دیابت با کنترل ضعیف، از موفقیت محدودی برخوردار خواهد بود. اگر بیماری مشکوک به داشتن دیابت تشخیص داده نشده است، اعمال زیر باید انجام شوند:

دیابت و دندانپزشکی - Fasting blood glucose

1- مشورت با پزشک معالج بیمار
2- آنالیز تست های لابراتواری (BOX2-38) قند خون ناشتا Fasting blood glucose، قند اتفاقی(casual glucose) و قند خون پس از صرف غذا ( postprandial glucos)
3- ممانعت از عفونت های orofacial یا عفونت های شدید دندانی و انجام درمان های اورژانس تا زمانی که تشخیص بیماری مشخص شود.

اگر در بیماری وجود دیابت مشخص شود ، قبل از شروع  درمان های پریودنتال کنترل سطح گلوکوز اتفاقی غیر ناشتا یک نمای مقطعی (snapshots) از غلظت گلوکز خون صرفا در زمانی که خون گرفته می شود، به دست می دهد. همچنین در سایت mouthhealthy اطلاعات کاملی وجود دارد.

دیابت و دندانپزشکی - گلوکز خون

آنها هیچ چیز را در مورد کنترل طولانی مدت گلوکز خون به دست نمی دهند. تست اولیه ای که برای ارزیابی کنترل گلوکز خون در یک فرد دیابتیک انجام می شود. عفونت پریودنتال کنترل قند خون را وخیم تر می نماید و باید قاطعانه درمان گردد.

بیمارن دیابتیک مبتلا به پریودنتیت باید تحت آموزش بهداشت دهان و دبریدمان مکانیکی برای حذف فاکتورهای موضعی قرار بگیرند. درمان های نگهدارنه منظم اهمیت ویژه ای برای این بیماران دارد. شایع ترین مشکلی که در مورد بیماران دیابتی که انسولین دریافت می کنند و می توانند در مطب دندانپزشکی اتفاق افتد کاهش علامتی گلوکز خون یا هیپوگلیسمی می باشد.

دیابت و دندانپزشکی - ویدیوهای بیشتر
دیابت و دندانپزشکی - گالری تصاویر

الهام یوسف پور
۱۳۹۹/۱۱/۲۸۰۰
پاسخجامع و مفید بود،با تشکر
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۱۱/۲۹۰۰

سلام سرکار خانم الهام یوسف پور گرامی

ممنون از توجه و ثبت نظرتون.سلامت و پاینده باشید.