بیماری های لثه در کودکی

بیماری های لثه در کودکی: بیماری های لثه در کودکی می تواند پیشرفت کند و لثه فرد را در دوران بلوغ به خطر بیندازد. تکامل دندان ها و الگوهای متابولیک سیستمیک خاص، ویژه دوران کودکی هستند.

1401/09/04

بیماری های لثه در کودکی

بیماری های لثه در کودکی می تواند پیشرفت کند و لثه فرد را در دوران بلوغ به خطر بیندازد. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

تکامل دندان ها و الگوهای متابولیک سیستمیک خاص، ویژه دوران کودکی هستند. لثه های دندان های شیری صورتی کمرنگ، صاف یا به حالت پوست پرتقالی است. لذا برای درمان نیاز به جراحی لثه می باشد.

نمای پوست پرتقال در 35 درصد کودکان بین 5 تا 13 سال دیده می شود. ساختمان لثه بین دندانی در دندان های شیری با این بافت در بالغین قابل مقایسه است. عرض لثه چسبنده با افزایش سن افزایش می یابد.

از نظر رادیوگرافی استخوان الویول دندان های شیری هم در فاز جوانه ای و هم در زمان رویش ضخیم تر از استخوان بالغین است و فضاهای مغز استخوان بزرگترند.

بیماری های لثه در کودکی - رادیوگرافی استخوان

بیماری های لثه در کودکی - فرم پرسشنامه ایمپلنتبیماری های لثه در کودکی - فرم پرسشنامه لمینت

هنگام تبدیل دندان های شیری به دایمی به علت رویش دندان های دایمی، تغییراتی در لثه ایجاد می شود. در طول رویش دندان، مارژین لثه معمولا متورم و گرد شده و قرمز است. ژنژیویت مارژینال مزمن شایع ترین نوع بیماری لثه ای در دوران کودکی است.

رنگ اندازه قوام و بافت سطحی لثه طوری تغییر می کند که معرف اماس مزمن می باشد. ژنژیوت کودکان تغییر لثه و تورم آن نسبت به خونریزی شایع تر است. در کودکان همانند بزرگسالان عامل ژنژیویت پلاک است.

بهداشت دهان ضعیف تجمع پلاک دندانی در کودکان بین 8 تا 12ساله سریع تر از بالغین شکل می گیرد. جرم در نوزادان شایع نیست. در کودکان مبتلا به سیستمیک فیبروزیس تشکیل جرم بسیار شایع تر است.

دندان های شیری لق و در حال افتادن اغلب باعث ژنژیونیتمی شوند. ژنژیویت در اطراف دندان های نابجا هم شایع تر و هم شدیدتر است، زیرا تمایل به تجمع پلاک در اطراف این دندان ها بیشتر می باشد.

بیماری های لثه در کودکی - ژنژویت پلاک

تحلیل لثه در اطراف تک دندان و یا گروهی از دندان ها توجه زیادی را به خود معطوف می کند. لثه ممکن است ملتهب و عاری از بیماری باشد. تحلیل لثه علل مختلفی دارد. اما در کودکان موقعیت دندان در قوس فکی مهم ترین علت است.

تحلیل لثه ای در دندان هایی که به سمت قدام تمایل دارند، دیده می شود که ممکن است یک فاز انتقالی در رویش دندان باشد و با قرارگیری دندان ها در موقعیت صحیح اصلاح می شود و یا با اصلاح موقعیت دندان ها به وسیله ارتودنسی برطرف شود.

تعدادی از بیماری های کودکی تغییرات اختصاصی را در مخاط دهان از جمله بافت های لثه ای به وجود می آوردند. از بین این بیماری های مسری می توان به سرخک و مخملک اشاره کرد.

بیماری های لثه در کودکی - تحلیل لثه

عفونت های لثه ای

ژنژیویت اولسره تک روزه: این حالت شایع ترین نوع عفونت های لثه ای در کودکان است و اغلب به دنبال عفونت های مجرای تنفسی فوقانی اتفاق می افتد.

کاندیدیازیس: یک عفونت قارچی حفره دهان می باشد که به وسیله قارچ کاندیدالبیکانس ایجاد می شود.

ژنژیویت NUG: احتمال ایجاد این نوع ژنژیویت در دوران کودکی پایین است که در کودکانی که در مناطقی زندگی می کنند که سو تغذیه مزمن شیوع دارد و در کودکان مبتلا به سندروم داون میزان وقوع و شدن افزایش می یابد.

پلاک عامل بیماری لثه ای است. با آموزش شیوه صحیح مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از بیماری لثه در دوران کودکی جلوگیری کرد. همچنین در سایت urmc.rochester اطلاعات مفیدی وجود دارد.

بیماری های لثه در کودکی - ویدیوهای بیشتر
بیماری های لثه در کودکی - گالری تصاویر

نجمه عزتی
۱۴۰۰/۰۳/۳۰۰۰
پاسخسلام و درود
دکتر سجودی
۱۴۰۰/۰۳/۳۱۰۰

سلام روز به خیر سرکار خانم نجمه عزتی گرامی

پیشنهاد میشود قبل از بارداری حتما جهت چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.به نظر میرسه که دندان حتما باید سریعتر خارج بشه.ضمنا در صورت عوارض جراحی قاعدتا دندان نهفته است و عوارضی رو تجربه خواهید کرد که پس از معاینه کلینیکی مشخص میگردد.

در صورت تمایل به تعیین وقت ویزیت با مطب تماس بگیرید تا همکارانم راهنماییتون کنن.

شماره تماس:88082941

پروانه
۱۳۹۹/۰۱/۲۸۰۰
پاسخسلام آقای دکتر
دختر من 6 سالش هست و لثش پوست پوست میشه و رنگش صورتی پررنگه با سختی مسواک میزنه و وقتی مسواک به لثش میخوره گریه میکنه امکانش هست راهنماییم کنید ممنون
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۰۱/۳۱۰۰

سلام وقت بخیر سرکار خانم پروانه گرامی
برای تعین وضعیت لثه های دختر خانم شما ، حتما باید معاینه کلینیکی انجام شود تا بهترین راهکار داده شود، ضمن اینکه اگرمسواک زدن به روش های اشتباهی که اتفاقا خیلی هم مرسوم هستند انجام شود نه تنها مفید نیست بلکه آسیب جدی به سطح دندان می رساند.

لطفا برای راهنمایی بیشتر با مطب تماس بگیرید

شماره تماس :  88082941