بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه چیست? دهان انسان مملو از باکتری می باشد. باکتری ها به همراه مخاط دهان و مواد درون آن روی دندان های فرد یک لایه بی رنگ ایجاد می کنند که حالت چسبنده دارد، به این لایه حس  گفته می شود.

1402/09/25

بیماری لثه چیست؟

دهان انسان مملو از باکتری می باشد. باکتری ها به همراه مخاط دهان و مواد درون آن روی دندان های فرد یک لایه بی رنگ ایجاد می کنند که حالت چسبنده دارد، به این لایه حس  گفته می شود. اگر پلاک از روی دندان برداشته نشود، حالت سفت به خود می گیرد و جرم تشکیل می شود. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

برای پاکسازی پلاک ها می توان از نخ دندان و مسواک استفاده کرد، اما در صورت تشکیل جرم دیگر این راه کارگشا نخواهد بود و نیاز به جرم گیری توسط پزشک دارد. در صورتی که پلاک ها مدت زمان زیادی روی دندان بماند، جرم بیشتری تشکیل می شود و در نتیجه آسیب بیشتری متحمل دندان ها می گردد.

درون پلاک ها و جرم ها باکتری هایی هستند که منجر به التهاب لثه می شوند که این وضعیت ژنژیویت نام دارد. گاهی مواقع برای درمان بیماری های لثه نیاز به جراحی لثه می باشد.

بیماری لثه چیست؟ - التهاب لثه

بیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه ایمپلنتبیماری لثه چیست؟ - فرم پرسشنامه لمینت

ژنژیویت مشکلاتی همچون التهاب و قرمزی لثه ها و در نهایت خونریزی لثه را در پی دارد و ممکن است در اثر این بیماری استخوان و بافت نگه دارنده دندان بیمار از بین برود. ژنژیویت همان بیماری لثه است اما با شدت کمتر، که با مراجعه به دندانپزشک و استفاده از مسواک و نخ دندان رفع می شود.

در صورتی که بیماری ژنژیویت درمان نشود، پیشرفت می کند و منجر به پریودنتیت می شود، که در این حالت بافت اطراف دندان بیمار دچار التهاب می شود، این بافت از روی دندان های بیمار کنار می رود و پاکت هایی به وجود می آید. همچنین در سایت healthlinkbc اطلاعات کاملی وجود دارد.

بیماری لثه چیست؟ -  پریودنتیت

پاکت ها حفره هستند که می تواننند باعث تجمع باکتری و عفونت شوند. سیستم ایمنی بدن انسان با این تجمع و افزایش پلاک و باکتری مقابله می کند و این واکنش ها تبدیل به عفونت دهان می شوند و بدین ترتیب کم کم استخوان و بافت دندان تجزیه می گردد.

اگر این مشکل رفع نشود، لثه، استخوان و بافت نگه دارنده دندان از بین می رود و باعث لق شدن دندان و افتادن آن ها می شود. هنگام مراجعه به دندانپزشک در رابطه با سابقه بیماری لثه و شرایط کلی بیمار که مربوط به دندان ها می شود، مثلا کشیدن سیگار، سوال می شود.

لثه بیمار معاینه می شود و علائم بیماری لثه اعم از التهاب و رنگ آن، پاکت ها و عمق آن ها بررسی می شود. در برخی موارد عکس رادیولوژی جهت تشخیص مقدار استخوان از بین رفته گرفته می شود. حال به شرح علائم بیماری لثه می پردازیم:

بیماری لثه چیست؟ - تجمع باکتری و عفونت

1- ایجاد معضل دائمی بوی بد دهان
2- التهاب و قرمزی لثه ها
3- خونریزی لثه
4- حساسیت لثه
5- شل شدگی دندان
6- حساسیت دندان
7- درد هنگام خوردن و آشامیدن
8- لبخند لثه ای یا عقب رفتن لثه

بیماری لثه چیست؟ - ویدیوهای بیشتر

بیماری لثه چیست؟ - گالری تصاویر

زهرا موسوی
۱۴۰۰/۰۴/۱۷۰۰
پاسخبا سلام و احترام
آقای دکتر دندان ایمپلنت شده را می توان ارتودنسی کرد؟
دکتر سجودی
۱۴۰۰/۰۴/۱۹۰۰

سلام وقت به خیر سرکار خانم موسوی گرامی

خیر دندانی که ایمپلنت شده باشد امکان درمان ارتودنسی را ندارد.

مهرداد
۱۳۹۹/۰۲/۰۳۰۰
پاسخسلام ببخشید دهان من با اینکه بهداشت دهان رو رعایت میکنم بوی بدی داره امکانش هست مشکل لثه ای داشته باشم
دکتر سجودی