مراحل درمان ریشه چیست؟

مراحل درمان ریشه چیست؟ اولین کار برای درمان ریشه معاینه و بررسی دندان به کمک عکس رادیولوژی می باشد. قبل از شروع درمان برای کنترل درد ایجاد شده توسط عفونت دندان، دندان را بی حس می کنند.

1402/11/11

مراحل درمان ریشه چیست؟

مرحله اول درمان ریشه

پس از آن برای بیرون ریختن بزاق بیمار و همچنین تمیز نگه داشتن دهان فرد از یک صفحه پلاستیکی شکل استفاده می کنند. (پیشنهاد می شود مقاله همه چیز درباره لمینت دندان را مطالعه بفرمایید)

حال دندانپزشک شروع به از بین بردن پوسیدگی های دندان می کند و قسمت عاج دندان را برمی دارد تا بتواند به قسمت ساقه پالپ دسترسی پیدا کند. در درمان ریشه در واقع هدف برداشتن عصبی از دندان است که دچار عفونت شده است که برای این کار از یک وسیله کوچک استفاده می کنند.

مراحل درمان ریشه چیست؟ - معاینه و بررسی دندان

مرحله دوم درمان ریشه

در مرحله دوم درمان ریشه و یا عصب کشی پس از اینکه پالپ آسیب دیده کاملا خارج شد، پزشک اقدام به خالی کردن و تمیز کردن ساقه پالپ و کانال های ریشه می کند.

جهت دسترسی بیشتر برای پرکردن دندان ممکن است در این مرحله کانال های ریشه عوض شوند، به طور مثال بزرگتر شوند. حال باید حتما کانال های ریشه عاری از عفونت شود و کاملا خشک گردند.

برای از بین بردن عفونت می توان داروهای مخصوصی را در کانال ریشه و ساقه پالپ قرار داد. در صورتی که در لایه های داخلی دندان بیمار عفونت باقی مانده باشد یا مانند عفونت ریشه پخش شده باشد، می توان از آنتی بیوتیک برای از بین بردن آن استفاده کرد.

در صورتی که درمان ریشه چندین جلسه به طول بیانجامد می بایست روی عاج دندان را جهت حفاظت دندان از مواد خوراکی و بزاق دهان، را موقتا پر نمود و همچنین در این مدت از خوردن مواد غذایی سفت و یا گاز گرفتن با آن دندان اجتناب ورزید. همچنین در سایت medicalnewstoday اطلاعات کاملی وجود دارد.

مراحل درمان ریشه چیست؟ - خالی کردن و تمیز کردن ساقه پالپ

مرحله سوم درمان ریشه

در این مرحله از درمان ریشه به پرکردن ساقه خالی پالپ و کانال های ریشه پرداخته می شود. در صورتی که پرکردگی موقت از قبل داشته باشیم آن را برمی داریم و دندان را بی حس می کنیم. حال با استفاده از مواد خاص شروع به پرکردن دندان می کنیم تا دیگر راهی برای نفوذ مواد خارجی به آن نداشته باشیم.

مراحل درمان ریشه چیست؟ - پرکردگی موقت

مرحله چهارم درمان ریشه

در مرحله آخر از درمان ریشه عملیات ترمیم دندان صورت می گیرد. جهت مراقبت از دندان در مقابل آسیب های احتمالی بعدی و کمک به عملکرد طبیعی دندان باید با استفاده از روکش دندان از جنس طلا، پرسلاین و ... استفاده نمود.

زیرا به دلیل اینکه دندان به صورت گسترده ای پر شده است و ضعیف گردیده است، باید دندان را روکش کرد. همچنین این عمل به حفظ ظاهر دندان نیز کمک می کند.

مراحل درمان ریشه چیست؟ - عملیات ترمیم دندان

رنگ روکش باید با دندان مطابقت داشته باشد که برای این عمل از سایه زنی استفاده می شود. بعد از انجام درمان ریشه می بایست دندان با روکش همانند قبل از درمان ریشه فعالیت طبیعی خود را ادامه دهد و از ظاهری زیبا برخوردار باشد.

چند روز اول پس از درمان ریشه که دندان حساس است و درد دارد می توان از مسکن استفاده کرد. دندانی که عصب کشی شده است، در صورت رعایت بهداشت و مراقبت و رسیدگی می تواند عمری طولانی و پایدار داشته باشد.

مراحل درمان ریشه چیست؟ - ویدیوهای بیشتر

مراحل درمان ریشه چیست؟ - گالری تصاویر

نازیلا بخشی
۱۳۹۹/۱۱/۱۳۰۰
پاسخسلام آقای دکتر من دندونم آبسه شدید کرد لپم خیلی باد کرده بود و با تجویز دکتر پنی سیلین زدم و کم کم بهترشده اما هنوزم عفونت داره. پزشک معالجم گفتن که باید اورژانس گذاشته بشه ایا این عمل درد داره؟ چجوری انجام میشه؟و در مورد هزینش هم بگید ممنون میشم
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۱۱/۱۹۰۰
سلام وقت بخیر سرکار خانم بخشی عزیز
من متوجه منظورتون نشدم که اورژانس برای چی هست و اینکه باید دندونتون رو ببینیم بعد بتونیم طرح درمان ارائه بدیم خدمتتون
احمد رضا
۱۳۹۹/۰۲/۰۲۰۰
پاسخسلام وقتتون بخیر
من دندونمو عصب کشی کردم اما هنوز پر نکردم مطب شما کار پر کردن و روکشش انجام میدن؟
دکتر سجودی
۱۳۹۹/۰۲/۰۴۰۰